Alkemio






Alkemiisto (pentraĵo de William Fettes Douglas)


Alkemion (ankaŭ fojfoje Alĥemio) oni povas konsideri kiel la pra-staĝo de la scienca kemio. Oni ankaŭ povas konsideri ĝin kiel kvazaŭ-religia vojo al perfektiĝo per la laboro de la metaloj.




Enhavo






  • 1 Origino


    • 1.1 La prauloj kaj alkemio


    • 1.2 Bazaj kredoj de alkemio


    • 1.3 Etimologio




  • 2 La alkemia arto (okcidenta alkemio)


    • 2.1 Antikveco


    • 2.2 Mezepoko


    • 2.3 Ora aĝo de alkemio


    • 2.4 La Granda Verko


    • 2.5 Ceteraj alkemiistoj




  • 3 La praktika alkemio


  • 4 Alkemio nuntempe


    • 4.1 Tempo de la duboj


    • 4.2 Fulcanelli kaj la moderna scienco


    • 4.3 Alkemio, psikologio, antropologio


    • 4.4 Senmorteco de la alkemia revo




  • 5 Alkemio en arto kaj amuzaĵo


    • 5.1 Literaturo




  • 6 Libroj


  • 7 Vidu ankaŭ


  • 8 Eksteraj ligiloj





Origino |



La prauloj kaj alkemio |




Alkemiisto Michał Sędziwój (pentraĵo de Jan Matejko)


La pra-homoj miris la fajron; iam, ili lernis kiel perfajre eltiri metalon el ŝtonoj, kaj krei ĉiuspecajn objektojn el metalo. Tion farante, ili bone konsciis ke ili paŝis ekster la kutimaj naturaj leĝoj. Kaj en ilia menso plena je spiritoj, kie ĉio vivas, indis trovi klarigojn. Alkemio rezultas el tiu konfliko: Ĝi estis klopodo klarigi kio okazas en la forno.



Bazaj kredoj de alkemio |


Baza kredo de alkemio estas, ke krom la vegetala kaj animala regnoj, ankaŭ la minerala regno havas siaspecan vivon, speciale la metaloj: Ili bezonas milojn da jaroj por maturiĝi, puriĝi, perfektiĝi. La rezulto estas ilia alta grada transformo en oro, per transmutacio (konverto de unu metalo al alia). Dua baza kredo estas ke la naturo permesas akceli tiun perfektiĝon. La alkemiisto do nur helpas la naturon, kiam li faras oron el plumbo.



Etimologio |


La vorto alkemio estas el greka deveno, tra la araba. La greka etimologio aludas la Egiptojn, kaj eblas ankaŭ kompreni ĝin kiel «arto de la fandado, aŭ de transformigo». Tamen, ni konstatu ke alkemio kaj orfarado ekzistas en ĉiuj kulturoj. Ofte, alkemio fariĝas videbla nur tra legendoj: La reĝo Midas, la oron-fekanta azeno, ktp.



La alkemia arto (okcidenta alkemio) |



Antikveco |


La greka kaj egipta deveno de alkemio troviĝas en la t.n. Tabulo Smeralda. Tio estas aforismaro, kiun, laŭ la legendo, Hermeso Trismegistos engravis en smeraldo. La tekston oni tradukis en la latinan kaj ĝi iĝis la centra dokumento de la alkemiistoj. Diversaj grekaj alkemiistoj (Zozimo el Panopolis, Apolonius el Tiane) kaj arabaj alkemiistoj (Geber, Aviceno) riĉigis la tradicion, kiu venis en okcidentan Eŭropon en la Mezepoko.



Mezepoko |




Figuroj sur la tombo de Nicolas Flamel


Pri alkemio laboris la teologo Tomaso Akvino. Ankaŭ Jacques Coeur, ministro de la franca reĝo verŝajne sukcesis, kiel la publika skribanto Nicolas Flamel, kies nomo troviĝas diversloke en Parizo: Ambaŭ seneksplike riĉiĝis en malmulte da tempo. Tiuj sukcesoj kapturnigis ĉiujn pensulojn kaj pli kaj pli da aŭtoroj asertis ke ili trovis la Grandan Verkon. Alkemiistoj engaĝiĝis multnombraj ĉe la potenculoj, ekzemple ĉe la kortego de imperiestro Rudolfo la 2-a en Prago (kie ankaŭ ekzistas la alkemia palaco Wallenstein kaj la strateto de la oro).



Ora aĝo de alkemio |


En la periodo de la 16- ĝis la 18-a jarcento, la alkemiaj tekstoj kongruiĝas pli kaj pli: la Ŝtono de la Filozofoj estas la celo. Ĝi disponigas ĵetpulvoron, per kiu ĉiu metalo transformiĝas en oron. La farado de la Ŝtono estas nomata Granda Verko. Pri tiu farado tamen, la alkemiaj libroj restas malklaraj.



La Granda Verko |


Tiuj tekstoj ĉiuj asertas, ke la aŭtoro sukcesis la Grandan Verkon, ke li klarigas pli ol ĉiuj aŭtoroj antaŭ li, ke li tamen silentu pri diversaj detaloj. Li krome avertas ke la Granda Verko estas danĝera, ke la sukceso ankaŭ estas danĝera. La aŭtoro tiam komencas paroli pri la unua materio, kiun oni devas diveni dank'al liaj priskriboj kaj aludoj. Pri la operacioj, li nur parolas per alegorioj, kaj substrekas tion uzante ekzemple posesivan pronomon antaŭ la metaloj, por distingi ilin de la kutimaj metaloj: Nia Hidrargo, Nia Oro, ktp. En la klarigoj pri la farendaĵoj aperas diversaj simboloj: La reĝo, la luno, la suno, la stelo, la ambaŭseksulo, la agloj, la drako... Je la fino de la Granda Verko, la preparaĵo havas la sinsekvajn kolorojn: Nigro, ruĝo, (foje tie-ĉi: flavo) blanko. Poste indas ankaŭ purigi la ŝtonon kaj plipotencigi ĝin per diversaj faraĵoj.



Ceteraj alkemiistoj |


Indas substreki ke krom la alkemiaj aŭtoroj, kiuj nur verkis por alkemiistoj, ankaŭ «normalaj» aŭtoroj estas agnoskitaj de la alkemiistoj kiel alkemiaj aŭtoroj: François Rabelais, Miguel de Cervantes, aŭ pli moderne, Georges Perec.


Same, la alkemiistoj kutimas enkalkuli kiel alkemiistoj kelkajn famulojn kiuj famiĝis per aliaj talentoj ol alkemio:
Aviceno, Tomaso de Akvino, Isaac Newton.



La praktika alkemio |


La alkemia entuziasmo instigis multnombrajn homojn al diversaj klopodoj kun metaloj kaj tuta aro da substancoj. La naskiĝanta kemio tiel akiris multajn praktikajn rezultojn.


Dank'al la alkemiistoj, la eŭropanoj malkovris la kanonan pulvon, la kahelon, kaj la lumumon de la fosforo.



Alkemio nuntempe |



Tempo de la duboj |


Kun la Klerismo kaj la pozitivismo, alkemio suferis grandan malestimon. Gaston Bachelard inter alie atakis ĝin kiel tipa pseŭdo-scienco.



Fulcanelli kaj la moderna scienco |


Komence de la 20-a jarcento, la alkemiisto Fulcanelli renovigis la okcidentan alkemion per siaj du verkoj ("La misteroj de la katedraloj" kaj "La filozofaj domoj"), kie li analizas la ornamaĵojn de gotikaj katedraloj kaj de diversaj konstruaĵoj laŭ alkemia vidpunkto. Li ankaŭ sekvis la sciencon de sia tempo kaj konstatas ke eĉ el tiu vidpunkto, la transmutacio estas farebla, almenaŭ teorie. Tamen la sciencistoj dubas pri la praktikeco: Ene de multekosta akcelilo, tion eblas jes. Sed sen ĝi?



Alkemio, psikologio, antropologio |


Carl Gustav Jung ankaŭ interesiĝis pri alkemio kaj vidas ĝin kiel ujo pri la psikaj arketipoj.


Alia interesa legindaĵo pri alkemio estas la vidpunkto de la antropologo kaj specialisto pri religioj Mircea Eliade.



Senmorteco de la alkemia revo |


Je la fino de la 90-aj jaroj, oni anoncis sukcesan malvarman fandiĝon, kiu sin rivelis fiaska. Ĉu plidaŭro de la alkemia revo?



Alkemio en arto kaj amuzaĵo |



Literaturo |



  • Hari Poter kaj la Ŝtono de la Saĝuloj

  • La serioj de mangao kaj animeo, Fullmetal Alchemist (Hagane no Renkinĵucuŝi) de Arakawa Hiromu.

  • Fantastic Four

  • Faust

  • Busou Renkin



Libroj |




  • C. G. Jung: Psikologio kaj alkemio


  • Mircea Eliade: Forĝistoj kaj alkemiistoj


  • Eugène Canseliet: Alkemio klarigita laŭ siaj klasikaj tekstoj


  • Alexander Roob: Alkemio kaj mistiko



Vidu ankaŭ |






Portala ikono Portalo pri Kemio



  • Ŝtono de la saĝuloj

  • Astrologio

  • Magio

  • Esoterismo

  • Taoismo

  • Akupunkturo

  • Ajur-Veda-a medicino

  • Homeopatio

  • Psikologio

  • Carl Gustav Jung

  • Nova Epoko

  • Fiziko

  • Scienca metodo

  • Pseŭdoscienco

  • Arĝento

  • Kupro

  • Zinko

  • Hidrargo

  • Sulfuro

  • Arseno

  • Antimono

  • Kalko

  • Alkoholo

  • Kamforo

  • Aceta acido

  • Pulvo

  • Scienco

  • Rozkrucismo

  • Mangao

  • Alĥemiisto malkovranta fosforon



Eksteraj ligiloj |




  • Alkemio en la Vikimedia Komunejo (Multrimedaj datumoj)


  • Kategorio Alkemio en la Vikimedia Komunejo (Multrimedaj datumoj)





  • Alkemio en la Vikimedia Komunejo (Multrimedaj datumoj)


  • Kategorio Alkemio en la Vikimedia Komunejo (Multrimedaj datumoj)




  • http://www.levity.com/alchemy

  • http://etext.lib.virginia.edu/cgi-local/DHI/dhi.cgi?id=dv1-04

  • http://www.gutenberg.org/etext/14218

  • http://www.levity.com/alchemy/index.html




Popular posts from this blog

What other Star Trek series did the main TNG cast show up in?

Berlina muro

Berlina aerponto