Nadia Boulanger















































Nadia Boulanger

Nadia Boulanger.jpg
Personaj informoj

Naskiĝo

16-an de septembro 1887 (1887-09-16)
en 9-a arondismento de Parizo, Parizo

Morto

22-an de oktobro 1979 (1979-10-22) (92-jara)
en Parizo

Tombo

Tombejo de Montmartre

Ŝtataneco

Francio

Alma mater
Konservatorio Nacia Supera de Muziko kaj de Danco

Profesio

pianisto, orgenisto, dirigento, komponisto, muzikologo, pedagogo, muzikinstruisto, muzika teoriisto, universitata profesoro

Lingvoj

franca lingvo
Familianoj

Patro
Ernest Boulanger

Frat(in)o
Lili Boulanger







v  d  r


Information icon.svg





Nadia Boulanger en 1910


Nadia Juliette Boulanger (naskiĝis la 16-an de septembro 1887 en Parizo, mortis la 22-an de oktobro 1979 samloke) estis franca komponistino, pianistino, dirigentino, muzikteoriistino kaj pedagogino.




Enhavo






  • 1 Vivo


  • 2 Verkaro


  • 3 Honoradoj


  • 4 Diskoj


  • 5 Eksteraj ligiloj





Vivo |


Nadia Boulanger estis filino de komponisto, dirigento kaj kantinstruisto Ernest Boulanger (1815–1900). Jam en la aĝo de naŭ jaroj ŝi komencis lerni de sia patro orgenludon kaj kompozicion. Pli malfrue ŝi ricevis instruon de Louis Vierne kaj studis ĉe la Konservatorio de Parizo. Jam en 1903 Nadia Boulanger fariĝis vicorgenistino por Gabriel Fauré ĉe la preĝejo La Madeleine. En 1904 ŝi ricevis aĝe de sesdek jaroj unuajn premioj pri orgenludo, akompanado kaj kompozicio, en la jaro 1908 la duan premion de la Rompremio pri kompozicio por sia kantato La Sirène. En sia loĝejo ĉe Ballu-Strato ŝi havis orgenon de Mutin-Cavaillé.


Pianisto Raoul Pugno (1852–1914) subtenis Nadian Boulanger kaj prezentis sub ŝia direktado ŝian Rhapsodie variée por piano kaj orkestro. Li ankaŭ komponis kune kun ŝi aron da verkoj, ekzemple la lidociklon Heures claires. Post lia morto Nadia Boulanger malpli komponis kaj pli dediĉis sin al pedagogio, orkestrodirektado kaj la disvastigo de la verkaro de sia fratino Lili Boulanger (1893–1918). Ŝi fariĝis unu el la plej famaj kompozicio-instruistoj de la 20-a jarcento. Ŝi instruis ekzemple la francan komponiston Maurice Journeau, kaj pluraj generacioj de komponistoj el Eŭropo kaj Ameriko lernis de ŝi, inter ili Aaron Copland, Gerardo Guevara, Astor Piazzolla, Quincy Jones, Roy Harris, Philip Glass, Grażyna Bacewicz, Zbigniew Bargielski, Wojciech Kilar, Stefan Kisielewski, Zygmunt Krauze, Krzysztof Meyer, Marta Ptaszyńska, Kazimierz Serocki, Stanisław Skrowaczewski, Michał Spisak], Witold Szalonek, Antoni Szałowski, Stanisław Wiechowicz kaj Antoni Wit. Ŝia plej grava pianlernanto esti Dinu Lipatti, kun kiu ŝi en 1937 verkis unuajn sonregistraĵojn. Ĝis nun nesuperita estas ilia registraĵo de la valso op. 39 por kvar manoj de Johannes Brahms.


Kiam ŝi en 1938 dirigentis la Bostona Simfonia Orkestro, ŝi rompŝteliĝis per tio en laŭtradicie viran teritorion. Estis ŝia unua prezentado ekster Francujo kaj la unua fojo, ke ĉi tiu orkestro muzikis direktate de virino. Ŝia dirgenta famo kreskis aparte rilate kun modernaj verkoj kaj malnova muziko, kiun ŝi ege prosperigis.


Dum la Dua Mondmilito ŝi vivis kiel instruisto en Usono. En 1946 ŝi revenis al parizo. Ŝi ektenis profesoran postenon ĉe la Konservatorio, kie ŝi instruis ĝis sia morto. Ŝia eble plej grava rolo tamen estis tiun de la Usona Konservatorio en Fontainebleau, malferma, anglalingva somerkursaro de internacia renomo.


Ŝia loĝejo en Parizo fariĝis renkontejo de la franca muzikmondeto. En la „Bulanĝejo“ umis inter alie Aaron Copland, Maurice Ravel, Arthur Honegger, Leonard Bernstein, Rainier, Bacewicz kaj Thea Musgrave, kiujn li instruis pri harmoniscienco, kompozicio, kontrapunkto, muzika analizo kaj instrumentado.



Verkaro |


El ŝiaj verkoj la opero „La Ville Morte" eble estas la plej fama. Ŝi verkis multajn lidojn kaj ĉambromuzikajn verkojn.



Honoradoj |


  • Honordoktorado fare de Muzikakademio je Varsovio (1967)


Diskoj |


  • Lidoj kaj ĉambromuziko: Kvin Mélodies (1909), Les Heures Claires (1909), sep Mélodies (1922) für por mezosoprano kaj piano; Vers la vie nouvelle por piano (1916); tri pecoj por voilonĉelo kaj piano (1913). Melinda Paulsen mezosoprano, Angela Gassenhuber piano, Friedemann Kupsa violonĉelo. Toubadisc TRO-CD 01407.


Eksteraj ligiloj |






Portala ikono Portalo pri Muziko



  • Konsultlibra artikolo pri Nadia Boulanger ĉe projekto MUĜI de Altlernejo por Muziko kaj Teatro je Hamburgo

  • Nadia Boulanger ĉe fembio.org




Popular posts from this blog

What other Star Trek series did the main TNG cast show up in?

Berlina muro

Berlina aerponto